piątek, 31 maja 2024

zadanie 3


Szkoła Podstawowa nr 84 im. Tadeusza Kościuszki w Poznaniu, świetlica, nauczycielka: Danuta Bartkowiak – Siekańska
ZADANIE 3 – „DROBNIAKI”
Dzień Mincerza -10 lutego – zapoznanie z zawodem; oglądanie starych monet; wycieczka do mennicy; zabawy matematyczne z wykorzystaniem monet


zagadki:

mogą być z metalu, błyszczą niby złoto; mogą być z papieru, wydasz je z ochotą

papierowe pięćdziesiątki, dwudziestki i setki, metalowe dwójki, piątki prosto z portmonetki

gdy pieniądze chcesz oszczędzać, Kasiu, Aniu, Janku to nie trzymaj ich w szufladzie tylko w dobrym...

zamontowany w ścianie automat, a w nim pieniądze to...

metalowy pieniądz to...

filmy:
co to są pieniądze - link
jak powstają monety - link
pieniądz jego cechy i funkcje - link
mennica polska - jak robi się pieniądze - link
krótka historia pieniądza - link
od muszelki do karty - link
pierwsze pieniądze - magiczne pudełko - link

rozmowa:
• co to jest mennica?
• kto pracuje w mennicy?
• co robi grawer?
• jakie są kolejne etapy powstawania monet?
• co to są monety okolicznościowe?
• z jakich okazji powstawały monety okolicznościowe?

- co to jest pieniądz?
- czy pieniądze są ludziom potrzebne?
- ckąd możemy wziąć pieniądze?
- do czego służy bankomat?
- kim jest bankier i czym się zajmuje?
- co to są banknoty?
- jak wyglądają monety?

rozmowa na temat banku:
− co to jest bank?
− czy jest potrzebny? dlaczego?
− kto pracuje w banku?
− co powinni umieć ludzie pracujący w banku?

9 prostych zabaw podnoszących umiejętności finansowe dzieci - link

łamigłówki z monetami dla dzieci - link

sztuczka zmonetami - link

obliczenia z pieniędzmi - link

podumowanie;
pieniądz – ogólnie akceptowany środek płatniczy służący do regulowania zobowiązań finansowych
dawniej, rolę środka płatniczego pełniły: pieprz, kamienie, muszelki, jedwab, zboże, bydło, tytoń; jednak jako pieniądze – nie nadawały się, ponieważ były nietrwałe i niewygodne w użyciu; potem do ich wyrobu używano metali miedź, srebro i złoto – stały się trzema najważniejszymi metalami, jakimi ludzie posługiwali się w celu wymiany handlowej; pierwsze monety ze srebra i złota pochodzą z VII w. p.n.e. znalezione w okolicach Efezu
moneta – znak pieniężny wykonany z metalu, oznaczony symbolem władzy państwowej (np. godłem); w Polsce monety mają nominały: 1 zł, 2 zł, 5 zł oraz 1, 2, 5, 10, 20 i 50 groszy
banknot – pieniądz papierowy, odpowiednio określony co do wartości i daty emisji
euro – wspólna waluta europejska
krajem, który pierwszy wprowadził papierowe pieniądze były Chiny
obecnie oprócz pieniędzy z metalu oraz pieniędzy papierowych posługujemy się pieniądzem plastikowym (karty bankomatowe, kredytowe) oraz pieniądzem elektronicznym (np.: przelewy on-line za pomocą Internetu i banku)


wiersz „Pieniążki”- I. Fabiszewskiej
Pieniążki kto ma,
ten zwiedza różne kraje,
a kto pieniążków nie ma,
ten z książek świat poznaje.
Pieniążki kto ma,
ten często coś kupuje,
a kto pieniążków nie ma,
ten pracy poszukuje.
Pieniążki kto ma,
ten w banku je lokuje
lub wkłada do skarbonki,
a potem je wyjmuje.
Pieniążki kto ma,
ten czasem smutny bywa,
bo przecież od pieniędzy
przyjaciół nie przybywa.

rozmowa na temat wiersza
• na jaki cel zostały wykorzystane pieniądze, o których jest mowa w wierszu?
• co robi osoba, która nie ma pieniędzy?
• po co wkładamy pieniądze do skarbonki?
• gdzie trzymamy pieniądze?
• do czego nie są nam potrzebne pieniądze?
• skąd ludzie mają pieniądze?
• dlaczego trzeba pracować?
• jakie prace wykonują ludzie w celu zarobienia pieniędzy?

opis zawodów:
kasjerka bankowa - link
kasjer bankowy - link


wykreślanka - link

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz